

![]()
България
На първо четене парламентът забрани експлоатацията без разрешение на дронове в определени зониНа първо четене депутатите конкретизираха зоните от въздушното пространство, в които може да бъде ограничавано въздухоплаването.С 31 гласа "за“, 31 – "против“ и 74 – "въздържал се“ депутатите отхвърлиха законопроекта на Божидар Божанов от парламентарната група "Продължаваме промяната-Демократична България.
Стела Филипова
| 12 Юни 2025, 12:11 ч.
На първо четене депутатите конкретизираха зоните от въздушното пространство, в които може да бъде ограничавано въздухоплаването. Единодушно, със 137 гласа "за“, парламентът прие на първо четене двата законопроекта за изменение в Закона за гражданското въздухоплаване на Министерския съвет (МС). С 31 гласа "за“, 31 – "против“ и 74 – "въздържал се“ депутатите отхвърлиха законопроекта на Божидар Божанов от парламентарната група "Продължаваме промяната-Демократична България. С промените, предложени от Министерския съвет (МС), се конкретизират зоните от въздушното пространство, в които може да бъде ограничавано въздухоплаването. Предлага се тези, които са с временен характер, да не се определят от МС, а от министъра на транспорта, съгласувано с министъра на отбраната. В правомощията на МС остава определянето на зоните, които имат постоянен или дългосрочен характер. На законодателно ниво се въвежда забрана за експлоатация без разрешение на безпилотно въздухоплавателно средство в географските зони на безпилотни летателни системи, в които експлоатацията им е ограничена или забранена. Предложението е в такива случаи дроновете да бъдат принудени да кацнат или да се приложат принудителни мерки за отстраняването им. Редът за принудително кацане на дроновете и за прилагане на принудителни мерки за отстраняването им ще се определят с наредба на МС по предложение на министъра на отбраната, министъра на транспорта и съобщенията, министъра на вътрешните работи, министъра на външните работи и председателя на Държавна агенция „Национална сигурност“. С отделна разпоредба от законопроекта се предвижда министърът на транспорта, министърът на вътрешните работи, министърът на отбраната и министърът на здравеопазването, съгласувано с председателите на Държавна агенция "Национална сигурност", Държавна агенция "Разузнаване“, Държавна агенция "Технически операции“ и с началника на Националната служба за охрана да определят с наредба условията и реда за координация на полети с държавни безпилотни въздухоплавателни средства, предприемани в обществен интерес от държавни органи за охрана, отбрана, национална сигурност, противодействие на престъпността и опазване на обществения ред, осигуряване на пожарна безопасност и защита при пожари, бедствия и извънредни ситуации, както и за нуждите на спешната медицинска помощ. Предлага се и промяна в Наказателния кодекс, като се създаде основание за търсене на наказателна отговорност за лицата, които експлоатират безпилотно въздухоплавателно средство без разрешение. В законпроекта на МС се предвижда също назначаването на въздушни превозвачи да се извършва със заповед на министъра на транспорта и съобщенията. С промените се възлага на Главна дирекция (ГД) "Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГВА) задължението за издаване на Националната програма за безопасност в гражданското въздухоплаване. Посочват се и регистрите, които ГДГВА води и поддържа. Националният борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт е определен като национален компетентен орган по прилагането на европейски регламент. Създава се възможност жалби срещу решение на летищен оператор за определяне на летищни такси да могат да подават ползвателите на летището или представители или сдружения на ползватели на летища. С отхвърления законопроект на Божидар Божанов (ПП-ДБ) се целеше да бъде създадена необходимата правна рамка на законово ниво, с която да се делегира извършването на конкретни действия срещу неправомерно използване на дронове около летища и други стратегически обекти за националната сигурност. При дискусията в залата Богомил Петков каза, че парламентарна група "Продължаваме промяната-Демократична България“ ще подкрепи трите законопроекта и ще направи предложения за промени между двете четения. Никола Димитров от "Възраждане“ заяви, че ще подкрепят предложението на МС за дроновете, защото в него подробно са описани зоните, както и наказателната процедура. Законопроектът на Божидар Божанов звучи все едно да забраняваме дроновете да влизат там, където вече е забранено, коментира той. Между двете четения трябва да се помисли за отговорността на концесионерите на летищата, те трябва да носят по-голяма отговорност, според политическата сила. Цончо Ганев смята, че публично-частните партньорства, които управляващите смятат за добри практики, не са основание държавата да продава предприятията си на части на частни компании. Илиян Йончев от "БСП-Обединена левица“ обяви, че те ще подкрепят предложените от МС промени, но настоя в поднормативната уредба да бъде направена обективна оценка на риска, разходите за предлаганите регулации. В противен случай възникват въпроси в чий интерес са прокарани тези регулации, посочи депутатът. Интересите са само за безопасността на полетите, обясни министърът на транспорта и вицепремиер Гроздан Караджов. Той смята също, че концесията е много по-добра от държавното управление. Според данните, които прочете, за последните 20 години държавно управление на софийското летище са изплатени общо 88,6 млн. евро, което е 4,5 млн. евро средно на година във вид на дивидент. След като летището е отдадено на концесия, наведнъж е платено двойно – 8,80 млн. евро предварително. Ние наследихме договор, който отлага заради пандемията плащането на годишната концесионна такса, но още на първата ми среща с концесионера поставих въпроса, че това е последната година, в която такса няма да се плаща, каза министърът. По думите му в момента концесионерът си прави сметките, защото трябва да инвестира 240-250 млн. евро в стартирането и изграждането на терминал 3 на летището. От 2001 до 2020 г. държавният оператор е инвестирал 244,5 млн. евро като в тях е и изграждането на терминал 2, продължи Караджов. За сравнение концесионерът, за времето на концесията от 35 години, има задължение да реализира инвестиции в общ размер от 624 млн. евро. Първите 250 млн. евро започват сега със строителството на терминал 3. До февруари тази година инвестициите вече са в размер на 58 млн. евро, добави Гроздан Караджов. За следващите години е заложено концесионерът вече да си плаща таксата, а ние ще получаваме 32% от всички приходи на концесионера, каза Караджов и увери, че държавата е абсолютно гарантирана, независимо дали концесионерът се справя с приходи, това е ползата от публично-частното партньорство. Обещавам, че и за Летище Пловдив също ще бъде защитен държавният интерес, дори още по-добре, каза вицепремиерът.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град.
От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
|
![]() |

Възрастна двойка от Стара Загора даде на телефонни измамници над 11 хиляди лева
|
![]() |
Репресивната власт в държавата днес се упражнява само от хора, които са изпълняващи функциите, коментира Атанас Атанасов
|
![]() |
Твърдо против сме всички военни действия, коментира ударите на Израел по Иран лидерът на "Величие" Ивелин Михайлов
|
![]() |
Проект за разделно събиране и рециклиране на биоразградими отпадъци на стойност над 1 млн. лв. представиха в община Каспичан
|
![]() |
В България тотално се унищожава предприемачеството, заявиха в декларация от „Величие“
|
![]() |

Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия |

Започна участието на премиера Росен Желязков на Европейския форум Вахау в Австрия
|
![]() |
На европейската конференция за сигурност в Прага се говори изцяло по темата Израел-Иран, каза съпредседателят на „Продължаваме промяната“ Кирил Петков
|
![]() |
В неделя избирателите в Мало село, община Бобов дол, ще избират кмет между четирима кандидати
|
![]() |
Търговско-промишлена палата - Стара Загора проведе Общо събрание на членовете на сдружението.
|
![]() |
Прогноза за времето на 14 Юни (Събота) и следващите дни
|
![]() |